Hasiči

Hlavním námětem tohoto příspěvku je návštěva hasičů a seznámení s jejich prací. Děti se seznámí s aktivitami, které hasiči vykonávají.

Cíle:

uvědomovat si, že ne všichni lidé respektují pravidla chování, že se mohou chovat neočekávaně, proti pravidlům, a tím ohrožovat pohodu i bezpečí druhých; odmítat společensky nežádoucí chování (např. lež, nespravedlnost, ubližování, lhostejnost či agresivitu), chránit se před ním a v rámci svých možn

uvědomovat si nebezpečí, se kterým se může ve svém okolí setkat, a mít povědomí o tom, jak se prakticky chránit (vědět, jak se nebezpečí vyhnout, kam se v případě potřeby obrátit o pomoc)

Naučit děti bezpečně rozpoznat zasahující hasiče podle určujících znaků z hasičské výstroje, výzbroje nebo vybavení, přičemž by měl být především omezen možný strach z některých konkrétních výstrojních součástek.

Vést děti k tomu, aby postupně získávaly důvěru k zasahujícím hasičům a měly jistotu, že hasiči jsou tady proto, aby jim mohli v nesnázích kdykoli pomoci.

Děti by měly získat přibližný přehled o záchranářských činnostech, při kterých se mohou s hasiči setkat, aby samy v budoucnu uměly rozlišovat, co spadá do kompetence hasičů, a ve kterých situacích se mohou na Hasičský záchranný sbor ČR obrátit.

Výsledek výuky:

- Dítě umí vysvětlit, proč oheň není hračkou pro děti.

- Dítě ví, že učitelé společně s hasiči nás chtějí naučit, jak požáru předcházet, a jak se správně při požáru chovat.

- Dítě ví, že hasiči nehasí pouze požáry, ale mohou mu pomoci i v mnoha jiných případech.

· prohloubit představu o profesích rodičů, včetně jejich práce u dobrovolných hasičů

· seznámit děti s dlouholetou tradicí dobrovolných hasičů v naší obci Studenec;

· uplatnit pohybové dovednosti při pohybových aktivitách motivovaných hasiči a při vyhlášení cvičného poplachu

· rozvíjet komunikativní dovednosti

· vytvořit prostor k tvořivým činnostem - výtvarným, konstruktivním, pohybovým, hudebním a dramatickým a k práci s literaturou

· posílit poznatky o prostředí, ve kterém děti žijí, a o způsobu ochrany zdraví

· vstřícným a vlídným přístupem zejména k mladším dětem upevnit jejich samostatnost.

· získají informace o přivolání pomoci v případě požáru;

· budou vyhledávat informace v knížkách

· své zážitky vyjádří prostřednictvím kresby, dramatizace a pohybu

· zopakují si písně s tematikou profesí

· fantazii a tvořivost uplatní v konstruktivních a námětových hrách.

Navození tématu Hasiči – motivace

1. didaktická hra "Kdo, co, čím" – dáváme hádanky na řemesla ( i hasiče, policii a záchranáře)

2. dramatizace "Na řemesla" s využitím připravených rekvizit (převleky, nářadí a náčiní, suroviny), děti se střídají v rolích herců a diváků – děti hádají předváděné řemesla - děti mohou dostat do kury obrázky povolání, které napodobí (http://www.predskolaci.cz/?p=6310 – povolání)

-

3. písničky: Šel zahradník do zahrady - zahradník

Já do lesa nepojedu – myslivec

Pec nám spadla – pecař

Co jste hasiči – hasiči

Dělání

4. četba pohádky o Hasíkovi „Jak drak Hasík ke svému jménu přišel“ http://www.hasik.cz/child/index.html

otázky:

- Co se dráčkovi nelíbilo, když poprvé spatřil malá pračlovíčata ve vesnici?

- Co vždycky říkával dráčkův tatínek, když si s ním povídal o ohni?

- Co se stalo, když se děti začaly nudit?

- Proč se stal Hasík hrdinou?

- Jak zachránil drak Hasík hořící vesnici?

- O co požádal Hasík učitele a hasiče?

5. sestavování puzzle draka hasíka

Hasiči a moje osobní zkušenost s nimi.

Děti vypráví o tom, kde všude už zasahující hasiče spatřily (v praxi, ale i třeba ve filmu atd.) a co si myslí, že je hlavní náplní práce hasičů. Zeptejte se dětí na to, jestli už hasiče někdy potřebovaly, nebo jestli už hasiči u někoho zasahovali.

Bezplatná telefonní linka tísňového volání - 150

Hasiči

Když zahouká siréna - co to asi znamená? S autem k ohni profičí nebojácní hasiči. Uvidíš-li oheň plát!! Tak volej sto padesát!!

Zdůrazníme, že telefonické nahlášení události je nejrychlejší způsob, kterým je možno přivolat pomoc

150 - Hasičský záchranný sbor ČR; „rybník s vodou pro hasiče“;

155 - Zdravotnické záchranné služby; „vozíčkář“ (symbol v modrém čtverci používaný k označení

158 - Policie ČR. „pouta pro zloděje“.

Pro lepší zapamatování tísňových čísel můžete použít např. barevné plastelíny, kdy si děti modelují jednotlivá čísla např. v těchto barvách: 150 - červená, 155 - bílá, 158 - zelená nebo modrá).

Výtvarná činnost:

Telefonní čísla – Soptík

Výroba telefonů - vybarvení trojúhelníku s čísly (viz hasici.studenec.cz) – výtvarné napady

Telefon

Pomůcky: čtvrtka, voskovky, vodové barvy

Děti na čtvrtku A5 voskovkou namalují tvar telefonu, tlačítka s čísly, ale jinak telefon nevybarvují. Po kreslení telefon umístí jako do kabelky – přes obrázek malují vodovou barvou.

a) telefon pro malé děti – vybarví telefon pastelkou, vystřihnou a přilepí anténu (proužek tvrdého papíru

b) telefon pro starší – z ruličky toaletního papíru – tu oblepí černým papírem, potom ruličku splácnou a ozdobí ji kousky bílého papíru (jako tlačítka a displej) pak dolepí proužek papíru jako anténu

Příjezd k požáru: Hasiči přijedou k požáru první, aby oheň uhasili. Druhá přijede zdravotnická záchranná služba, aby ošetřila zraněné. Třetí přijede policie, aby případ vyšetřila.

Zdůrazněte, že výše zmíněná telefonní čísla jsou funkční nepřetržitě a zdarma.

Nebezpečné zneužití tísňových telefonních čísel, jak správně nahlásit požár?

Celou situaci můžete dětem přiblížit rovněž takto: hoří přímo u nás doma - máme tam všechny své oblíbené věci, hračky apod. - včas přiběhneme k telefonní budce - umíme už správně telefonovat, také známe správné telefonní číslo k hasičům - všichni vědí, že hasiči jsou nepřetržitě v práci -

přesto se ale nedovoláme - někdo si právě dělá legraci a je „obsazeno“! Některým starším dětem můžete v případě nutnosti připomenout, že všechny hovory jsou nahrávány a že zneužití těchto linek je nejen nebezpečné, ale i trestné.

Voláme 150

1. Co se stalo?

2. Kde se to stalo? (vždy plnou adresu včetně města)TP

3. Kdo a odkud volá?

Nácvik volaného čísla ve skupině

Před hrou si řekněte: Dříve než začneš telefonovat…

1. Ujisti se, že jsi sám udělal všechno pro své bezpečí (zavřené a řádně utěsněné dveře, dostatečná vzdálenost od hořícího domu atd.)!

2. Před telefonováním se snaž uklidnit, abys si vzpomněl na správné telefonní číslo a rozmyslel si, co chceš do telefonu říci (viz. „pomocná osnova“).

3. Pokud jsi k telefonu utíkal daleko, před telefonováním se nejdříve několikrát zhluboka nadechni, aby ses uklidnil a vydýchal.

4. Vzpomeň si na to, že během telefonního hovoru bude nutné hovořit stručně, pomalu a srozumitelně.

5. Zjisti si také, jaké telefonní číslo má telefonní budka nebo mobilní telefon, ze kterého se chystáš zavolat.

6. Nezapomeň na to, že po ukončení hovoru bude nutno vyčkat tzv. zpětný telefonát, sloužící k ověření pravdivosti nahlášené události.

Na závěr děti upozorněte na možnost dalších dotazů ze strany hasičského operačního důstojníka např.: „Ve kterém patře hoří?“; „Nevíš jestli jsou uvnitř nějací lidé?“; „Ty jsi přímo v domě, ve kterém hoří?“; atd.

Siréna

Jak poznáme, že hasičské auto jede po silnici? – auto houká

Kdy auto vyjede?

Jak se hasiči dozvědí, co se děje a kam mají jet?

Proč hasiči či záchranná služba houká?

Co mají udělat ostatní auta na silnici?

Kdy se zkouší, zda siréna funguje. - každou první středu v měsíci

HV – na Houkání

a) nácvik rozezpívání kvinta c1 – g1

b) na stejné tóny slova - ,,Hasiči jedou, stříhačku vezou“ c1c1c1c1c1 g1

c) rytmické cvičení – děti se rozdělí do 3 skupin

- první skupina dělá – hůů (nota půlová)

- druhá skupina - hoří (nota čtvrťová)

- třetí skupina - jedou jedou hasiči ( noty čtvrťové)

d) písnička: Co jste hasiči

e) pohybová výchova – písnička Oddíl hasičů – Cvičení s Míšou 4 (http://www.youtube.com/watch?v=pyOf5qp5PLs&feature=related)

PH: Hasič pozor potřebují nás ( Na hasičské stanici)

Děti běhají po herně. Paní učitelka zapíská a z dětí se stanou hasiči. Rychle se seřadí do dvojic a postaví se za sebe. Utvoří tak hasičské auto a pak jedou všichni k zásadu. Rukou mohou ukazovat houkání sirény. Vždy je důležité stanovit hlavní hasiče, kteří mají hasičské kšiltovky a za ně se ostatní řadí.

Obměna: Děti mohou běhat bez botiček a po zahoukání sirény se musí ustrojit. Hasiči se také v rychlosti převlékají.

Hasiči jedou – bludiště

- bludiště – co nejrychleji najít cestu k požáru (obtížnost dle věku dětí)

- starší děti mohou pro své kamarády bludiště samy vyrobit

obměna: Cestu k požáru mohou namalovat pastelkou či nalepit na správnou cestu nitku

SDH v naší vesnici + vycházka k hasičské zbrojnici + prohlídka hasičárny,

seznámení se SDH Studenec – beseda s hasičem

a) historie, obrázky kronika, fotografie

b) kde se hasičárny nachází v naší vesnici + vycházka

- předvedení techniky HZS, vybavení auta (vše si prohlédnout, vyzkoušet, potěžkat, osahat a na to, co nás zajímá, se ptát); předvedení kompletní výstroje, včetně dýchacího zařízení (stateční mají možnost si výstroj vyzkoušet); asistence dětí při manipulaci s hadicí;

VV – výroba hasičského auta

a) vodové barvy – malba dle vlastní fantazie

b) pouze vybarvování obrázku – omalovánka

c) sestavení plastického modelu

Garáž s hasičem – popis na hasici.studenec.cz

Povolání hasič

Kdo to jsou hasiči, co je jejich práce?

Jak poznáte hadiče?

Co má na sobě?

Kde sídlí?

Kde všude můžeme hasiče potkat?

- hašení požárů ve městě i v přírodě; záchrana osob při dopravních nehodách; likvidace následků živelních pohrom.

- dalších činností, při nichž je možno spatřit zasahující jednotky PO (IZS):

- záchrana osob z výšek a z hloubek, záchrana osob z výtahů, záchrana osob z vodních toků, záchrana zvířat, ekologické havárie a zásahy na nebezpečné látky, likvidace obtížného hmyzu.

Kdo je to dobrovolný hasič?

Kdo je to hasič profesionál?

„ hasiči jsou připraveni na zásah ve dne i v noci, ale také i o prázdninách a svátcích“

Kdo se stará o hasičská auta a o vybavení hasičů?

Může se stát hasičem každý? – testy zdatnosti, věk nad 18let, zdraví po tělesné i psychické stránce

Jaké vlastnosti by měl hasič mít? – síla, vytrvalost, odvaha, nebojí se neznáme situace, chce pomáhat druhým.

Pohybová chvilka: testy zdatnosti

Dětem uděláme překážkovou dráhu, kterou za body plní, rozcvička každý den

PH: Malý hasič poskakuje

Nožičky si protahuje

Ručičkami kývá

Očkama se dívá

Pak si dřepne, pak si klekne, pak si sedne, pak si lehne a pak už se ani nehne.

Plníme hasičské úkoly

Pomůcky: krepový papír na vyznačení cesty, papírky s úkoly

Děti na vycházce plní zadané úkoly, které jim hasiči uložili, či odpovídají na základní otázky (viz. hra na Lištičky).

Hasíme požár (viz. kuželky)

¨

pomůcky: plastové lahve, červený papír, míček

Z plastových lahví vytvoříme oheň (nalepíme na ně červený papír vystřižený do tvaru ohně, nebo krepový papír. Děti si pak lahve postaví ve třídě a strefují se do nich míčkem, jako vodou. Zapisují se body. Vyhrává, kdo sestřelí nejvíce plastových lahví. Do lahve můžeme dát trochu písku nebo vody pro stabilitu.

Může se stát hasičem i malé dítě?

- návštěva hasičského kroužku a ukázka požárního útoku.

- Práce s hadicí – děti si zkouší sbalit hadici a další činnosti

- znalost topografických značek, první pomoci, zná čím co uhasit… - děti se některé věci mohou také naučit či se s nimi seznámit

- hry na toto téma hasici.studenec.cz

VV- Výroba hasiče

Pomůcky: veliký papír, křídy, krepový papír, lepidlo, obrázek hasiče či hasičskou pracovní uniformu

Děti na veliký papír obrys svého těla a po té ho vybarví:

a) vodové barvy

b) kousky krepového papíru

c) polepení látkou

d) pastelem

Hasič pospíchá k požáru

Pomůcky: obrázky, nůžky …

Děti rozdělíme do dvou skupin, rozstříháme dva obrázky hasiče, či jiného obrázku a úkolem dětí je co nejrychleji obrázek opět složit jako puzzle.

další nápady na hasici.studenec.cz

Zákon o Hasičském záchranném sboru České republiky

Základním posláním HZS ČR je chránit životy a zdraví obyvatel a majetek před požáry a poskytovat účinnou pomoc při mimořádných událostech. Každý příslušník je povinen složit slib, ve kterém se zavazuje, že bude chránit životy a zdraví občanů a zvířat, jakož i majetek s nasazením vlastního života a zdraví. Přesné znění slibu je takovéto:

„Slibuji, že budu chránit životy a zdraví občanů a majetek před požáry,živelními pohromami a jinými mimořádnými událostmi. Při plnění svých povinností se budu řídit Ústavou, zákony a dalšími právními předpisy,důsledně plnit rozkazy a pokyny svých nadřízených a při svém jednání budumít stále na zřeteli obecný zájem”.

- děti mohou také splnit na konci projektu slib v jednodušší formě a za to dostat diplom či odznak Hasíka přímo od hasiče ( nebo se za hasiče převlékne paní uč.)

Dopravní nehody z pohledu hasiče?

Při příjezdu musí být hasiči rozhodní, vycvičení a chladná hlava, musí spolupracovat.Často rozhodují minuty, někdy i vteřiny. Každý zásah u dopravní nehody je poměrně rizikový a vyžaduje maximální opatrnost a dodržování pravidel bezpečnosti práce. Hrozí exploze a náhlé vznícení vozidla, poleptání elektrolytem z akumulátoru, pořezání, sražení projíždějícím vozidlem.

Hasiči při zásahu dodržují zpravidla tento postup:

- příjezd, zajištění a průzkum vozidla - prvořadá je bezpečnost zasahující jednotky a zjištění, zda není ohroženo zdraví a život osob;

- stabilizace vozidla a odpojení akumulátoru;

- záchranné a vyprošťovací práce;

- osobní ochrana a ochrana raněné osoby;

- základní předlékařská péče - v případě nepřítomnosti ZZS;

- zajištění vozidla proti úniku provozních kapalin;

- v případě, že vozidlo tvoří překážku silničního provozu, je třeba jej odstavit na bezpečné místo;

- zajištění bezpečnosti povrchu vozovky.

Také občan, který se ocitne na místě nehody, má své úkoly. Pokud jsme tedy svědky dopravní nehody, je nutno událost neprodleně ohlásit. Do chvíle, než se záchranáři dostaví na místo nehody, je povinností

každého občana poskytnutí nejnutnější předlékařské pomoc.Při příjezdu záchranářů je naše největší pomocí nepřekážet, nezdržovat se v blízkosti a nepřekážet při práci pomalou jízdou a okukováním.

Který oheň je „dobrý“ a který oheň je „zlý“?

Didaktická hra: „Oheň je dobrý sluha, ale zlý pán!“

Rozdělte děti na dvě soutěžící družstva (např. chlapci a dívky).Nechejte děti vybrat jednoho mluvčího z každé skupiny.Vysvětlete dětem obecně rozdíl mezi „dobrým“ a „zlým“ otevřeným ohněm („dobrý“ oheň - pomáhá, „zlý“ oheň - škodí) a na levou část tabule nakreslete jednoduchá, ale výstižná vyobrazení obou variant ohně a oba obrázky oddělte svislou čarou. Stejně rozvrhněte také pravou část tabule pro druhé družstvo. Každá z uvedených variant otevřeného ohně musí být také správně odůvodněna (čím je lidem oheň prospěšný nebo čím lidem škodí), jinak družstvo bod nezískává, ale ztrácí. (např.: „Oheň slouží člověku věrně. Když se však dostane do rukou těm, kteří neví, jak se s ním správně zachází - např. dětem, umí být oheň velice zlý. Proto se stává, že někde hoří dům, škola, stoh slámy a někdy i les,kde žijí zvířátka“).

Otevřený oheň - oheň s volným přístupem vzduchu (takto výstižně definoval pojem žák prvního

stupně základní školy).

Př: Vánoční svíčky:Ve své podstatě se jedná o otevřený oheň „dobrý“ - svíčky dotváří příjemnou atmosféru Vánoc. Když se však děti rozhodnou v nepřítomnosti rodičů, že si svíčky samotné zapálí během hry s novými hračkami (v jiném pokoji), na svíčky zapomenou, snadno se změní oheň „dobrý“ v oheň „zlý“. Propálený koberec nebo zakouřené stěny pokoje (a to je ten lepší případ…) současně změní atmosféru celých vánočních svátků.

Nalezené zápalky a „hra“ s nimi.

Co by jste udělali, kdyby našli na ulici zápalky nebo zapalovač. pravidla:

1. Zápalky nebo zapalovač nikdy neschovávat do kapsy např. za účelem pozdějšího předání rodičům - vždy svádí k nebezpečné hře! – malá zápalka může způsobit velký požár

2. Nejlépe je zápalky ihned vyhodit do kontejneru, nebo je raději nechat ležet na ulici.

3. Zápalky nebo zapalovač pokud možno okamžitě předat některému z „důvěryhodných“ dospělých.

4. Pokud se jedná o odložené zápalky nebo zapalovač v domácnosti, je nutné odevzdat je ihned rodičům.

5. Pokud rodiče zrovna nejsou doma, platí pravidlo č. 1. Dodatečně je pak rodiče nutno upozornit na volně ležící zápalky (např. kvůli mladším sourozencům).

Hra „ Kdo najde zápalky“

Paní uč. Položí někde zápalky. Na písknutí je děti hledají.

Požádejte děti o bdělost ve škole či mezi kamarády a vysvětlete, že upozornění na někoho, kdo si hraje se zápalkami, není nic špatného.

Hra: Zápalky můžou způsobit velký požár

Děti dostanou omalovánkový příběh (obrázky na hasici.studenec.cz). Příběh sestaví, obrázky vybarví a opět sestaví příběh a děti popisují, co mají na obrázku nakreslené. Nakonec ponaučení.

Co dělat, když na mně hoří oblečení, jaké jsou základní zásady jednoduché první pomoci při popáleninách?

Například při vaření, ale i nešikovné nebo nedovolené manipulaci s otevřeným ohněm, se může stát, že na člověku začne hořet oblečení. Jak by ses v takovémto případě zachoval?

.

Např. metodou řízené diskuse hledejte řešení pro tyto dvě alternativy:

a) pro případ, kdy máme po ruce vodu;

b) pro případ, kdy po ruce vodu nemáme.

Zastav se (zakryj si obličej), lehni si, kutálej se!

a) Pokud je v dosahu voda (kohoutek v kuchyni, džbánek s vodou atd.), co nejrychleji hořící oděv uhasit pomocí vody

b) Pokud v dosahu voda není, nabídněte dětem tento mezinárodně uznávaný postup:

„Zastav se, lehni si a kutálej se!“

Zastav se - neutíkej - během či chůzí se oheň ještě více rozšíří (běžící osobu nutno násilím zastavit, donutit ulehnout a uhasit oděv);

Lehni si - kdekoli jsi, venku nebo uvnitř, okamžitě si lehni na zem a zakryj si dlaněmi tvář, abys chránil svůj obličej (dlaně nepřikládej na obličej v případě, že hoří rukávy tvého oblečení);

Kutálej se - válej se, dokud plameny neuhasnou - válením se zamezí přístupu kyslíku potřebného k hoření. Je-li po ruce deka, nebo jiná vhodná textilie (nesmí to být textilie z umělých hmot), je možno ji také použít k uhašení hořícího oděvu.

Názorně důležité heslo: „Zastav se, lehni si a kutálej se“ – vždy to řekni rodičům, co se ti stalo

Ph: Pozor hoříš

Děti si hrají – jeden zavolá „ Pozor Hoříš“ – děti se zastaví, lehnou a kutálejí se

Odkud hrozí nebezpečí u nás doma a na co nezapomenout při odchodu z domu?

Přemýšlíme společně s dětmi o tom, které místnosti jsou v domácnostech z hlediska požáru nejnebezpečnější. Tam kde pracujeme s otevřený oheň nebo se tam s ním manipuluje (kuchyně, obývací pokoje s krbem, kotelny atd.) a o místnosti, kde jsou často využívány elektrické spotřebiče, které vyvíjejí

teplo (koupelny, kuchyně, dílny atd.).

Jaké spotřebiče již sami používáte?

Jak se zachovat při úklidu žehličky, po vaření…

a) chlapci - využívání různého nářadí (trafopájky, mikropájky atd.), hraní si s petardami…;

b) děvčata - fénování, kulmování, žehlení…;

c) všichni - příprava jídel v toustovačích, mikrovlnných troubácha sporácích, používání teplometů např. v koupelně, čtení nebo usínání u rozsvícených lampiček.

„Hra na devětkrát nikdy.“

Jde o velmi důležitých pravidel, týkajících se nebezpečných her dětí. Nejdříve několikrát tato pravidla, jejichž respektováním lze nejenom předejít vzniku požáru v domácnostech, ale hlavně také přímému popálení hrajících si dětí, dětem přečtěte. Poté rozdejte všem papíry a požádejte děti, aby si vzpomněly a svými slovy napsaly co nejvíce z následujících pravidel:

1. Nikdy si nehraj se zápalkami nebo zapalovači, které rodiče zapomněli uklidit!

2. Nikdy si nehraj v blízkosti zdrojů otevřeného ohně nebo tepla - kamna, krby, teplomety atd.!

3. Nikdy si nehraj s plynovými nebo elektrickými sporáky, ani v jejich blízkosti!

4. Nikdy si doma nehraj s dělobuchy a jinou zábavnou pyrotechnikou!

5. Nikdy si doma nehraj s předměty nebo tekutinami, které neznáš nebo jsou označeny „plamínky“ či „lebkou“ (hořlaviny, jedy, žíraviny…)!

6. Nikdy si nehraj s elektrickými „dráty“ od světel nebo elektrických spotřebičů, s „dospěláckým“ nářadím a v blízkosti elektrických zásuvek!

7. Nikdy si nehraj se světly, prskavkami, či svíčkami na vánočním stromečku, a to zejména, když jsi sám doma!

8. Nikdy neusínej u rozsvícených stolních lampiček (naučte se usínat za tmy nebo raději u „velkého“ pokojového světla), ani si nehraj v jejich blízkosti! Hrozí jejich převrhnutí a vznik požáru.

9. Nikdy neodcházej ven z domu, aniž bys vypnul elektrické spotřebiče, které jsi používal (televizor, počítač, světla, elektrické svíčky na stromečku atd.).

Na závěr tohoto bloku naučte děti základní kontrole domácnosti, která by měla proběhnout vždy před odchodem posledního člena z domova. Můžete využít tuto jednoduchou „Hasíkovu“ říkanku

„Na co nesmím zapomenout při odchodu z domu“

Při odchodu z domu nezapomeň klíče,

překontroluj k tomu všechny spotřebiče.

Kdyby se ti hlava trošku z toho pletla,

znamená to sporák, no a taky světla.

Překontroluj vodu, okna zavři taky,

může přijít vítr a dešťové mraky.

Do aktovky přidej se svačinou sáček,

na cestu se vydej - zdraví tě tvůj dráček.

Hasík

Pokud je k dispozici vhodná místnost (školní kuchyňka atd.), aplikujte získané vědomosti v praxi.

Pracovní list: Koupelny, kuchyně – najdi, na co si tam máme dávat pozor, zaškrtni, vybarvy.

Jak poznat, že hoří u nás doma a jak se správně zachovat?

Zažili jste někdy požár v blízkém sousedství nebo přímo doma?

Jak jsi se při tom cítil?

Můžete pokládat tyto doplňující otázky:

1. Jak (nebo proč) požár vznikl?

2. Kdo si požáru všiml, příp. kdo požár nahlásil?

3. Jak jste se s rodiči zachovali?

4. Podle čeho jste poznali, že u vás doma hoří?

5. Jak vše nakonec dopadlo?

Vyzkoušej dveře, zda za nimi není požár!

Jak by jste poznali, že doma hoří?

Zapalte na vašem pracovním stole nebo na židli bez polstrování svíčku v kalíšku a během

hoření a uhašení svíčky seznamte děti s charakteristickými znaky hoření – kouř (zápach), světlo a teplo.

Scénky přímo ze života

1) Co dělat, když v noci ucítím kouř (dveře nejsou horké)?

Pavlík leží ve svém pokojíku, spí a v rukou má svou oblíbenou hračku

- spolupracující vybrané dítě ulehá s hračkou uprostřed vašeho komunitního kruhu na improvizovanou postel ze tří židliček. Všude je ticho a tma, když tu najednou Pavlík ucítí kouř. Neví, co se děje, a tak si sedá na postel a chce jít všechno zjistit - dítě se probouzí, a když sedí, začíná kašlat a mnout si oči - naznačuje, že je v pokoji kouř.Pavlík se rychle skulí z postele na zem, sedá si a snaží se dýchat přes

pyžamo (tričko, kapesník), které si přiložil přes nos a ústa - totéž dělá dětský„protagonista“. Upozorněte děti na to, že přesto, že je všude tma a také přes kouř není vidět, nemůže Pavlík rozsvěcet světla. Po kolenou a podél zdi se Pavlík blíží ke dveřím pokoje - zeptejte se dětí jestli ví, proč se právě takto Pavlík zachoval? Na vhodných příkladech (teplý kouř z komínů, vzducholoď, horká pára atd.) vysvětlete všem dětem, že kouř stoupá vždy vzhůru, proto je vzduch u země mnohem čistější - je zde mnohem lépe vidět a nižší teplota. Podél zdi jde Pavlík proto, aby ve tmě a v kouři nezabloudil. Pozn.: Bude-li cítit plyn, nesmí se v žádném případě rozsvítit světla! Když je Pavlík u dveří, zpoza rohu nejprve opatrně krátce zkouší prsty ruky, jestli nejsou dveře horké - dítě vše opět předvede. Zjistil, že dveře horké nejsou, a tak stejným způsobem pokládá na dveře ještě dlaň a později krátce sahá také na kliku (nutno pouze pokud je kovová) Využívají také profesionální hasiči. Jelikož klika také nepálí, dveře opatrně otevírá, ale ještě chvíli vyčkává za rohem. Teprve, když se nic zvláštního neděje (viditelné plameny, velký nebo neznámý hluk a nebo horko atd.), pokračuje Pavlík po čtyřech za rodiči, aby je vzbudil a na své zjištění upozornil - varoval je.

Nyní si celou situaci postupně dále předvádějte s ostatními dětmi (jednotlivě) až do té doby, kdy zvládnou vše bez jakékoliv nápovědy.

2) Co dělat, když v noci ucítím kouř (dveře jsou horké).

Vše probíhá stejně jako u varianty 1) až k místu, kdy Pavlík sahá poprvé krátce na dveře. Pavlík sahá krátce na dveře, ale zjistil, že dveře pálí - musí tedy zůstat v pokojíčku a zabránit (dekou, oblečením, lepící páskou atd.) přístupu kouře štěrbinami kolem dveří - dítě vše opět předvádí. Pozn.: Horké dveře se nesmí nikdy otevřít! Pavlík několikrát zakřičel ze všech sil „Hoří! - Hoří!“, aby varoval ostatní členy rodiny - dítě předvede (lze také „bouchat“ na zeď, pokud ložnice rodičů sousedí s dětským pokojem nebo na kovové trubky od topení). Může se stát, že se některé děti v důsledku své tiché povahy (vlivem školního prostředí) budou stydět zakřičet. Nenuťte je tedy křičet za každou cenu před ostatními dětmi. Raději řekněte všem, že si teď mohou „zakřičet“ všichni společně, že právě dnes mají tuto skvělou příležitost. Pavlík se po kolenou a s pyžamem přiloženým přes nos a ústa přesouvá směrem k oknu a pokud má mobilní telefon, vezme si jej s sebou. U pootevřeného okna pak Pavlík buďto telefonuje k hasičům (viz.

blok 2c), nebo opět křičí ze všech sil „Hoří!, Hoří!“ - dítě opět všechno přesně předvádí. Dávejte však pozor, abyste při nácviku opravdu nepřivolali hasiče. Aby na sebe Pavlík ještě více upozornil, přivřel do okna svoje tričko (deku, prostěradlo) - dítě předvede. Tričko (deka, ručník, prostěradlo…) v okně je pro

hasiče znamením, které říká „Tady jsem, pomozte mi!“

Opět si společně zatleskejte a celou situaci si dále předvádějte až do úplného zvládnutí.

Na závěr obou ukázek ujistěte děti, že pomoc vždy určitě přijde. Hasiči se včas dozví o požáru třeba od sousedů, kolemjdoucích atd.

Naposledy si společně zopakujte tyto důležité zásady, které je nutno v případě domnělého i skutečného požáru respektovat:

1. Pokud máte během dne podezření, že někde doma hoří (kouř, zápach, plameny), okamžitě upozorněte některého z rodičů.

2. Pokud cítíte kouř např. na chodbě panelového domu - upozorněte své rodiče, sousedy nebo sami zavolejte hasiče.

3. Naučte se spát za zavřenými dveřmi.

4. Při pohybu v zakouřené místnosti se držte u země, dýchejte přes pyžamo nebo kapesník (nejlépe namočený) a pohybujte se podél zdí.

5. Pokud dveře nejsou na dotyk horké, urychleně opusťte ohrožený prostor a varujte ostatní členy rodiny.

6. Pokud dveře jsou na dotyk horké, nikdy je neotevírejte! Snažte se je utěsnit (např. dekou, lepící páskou, atd.) a upozorněte na sebe křikem „Hoří!“

7. Vyvěste v okně ručník nebo prostěradlo, které na vás bude upozorňovat i v případě, když už vy sami ztratíte hlas nebo už nebudete při vědomí.

8. Nikdy nerozsvěcujte (zejména, když cítíte plyn).

9. Snažte se vždy probudit rodiče. Je možné si pro tento případ s rodiči smluvit signál (bouchání na zeď, na topení atd.) oznamující nebezpečí.

10. Pokoušet se bezmyšlenkovitě unikat oknem, pokud se nejedná o přízemní patra rodinného domku (jedna z možných únikových cest), je velmi nebezpečné.

11. Pokud rodiče nejsou schopni požár sami uhasit, opusťte společně budovu, zavolejte hasiče a vyčkejte jejich příjezdu na předem domluveném bezpečném místě (viz. domácí únikový plán - dále DÚP).

12. V žádném případě se nikdy pro nic nevracejte zpět do hořícího domu (oblíbená hračka, zvíře - ujistěte děti, že jim hasiči rádi pomohou)! V případě požáru brání dveře v přístupu tepla a kouře. Hasiči mají na rozdíl od civilního občana nejenom více zkušeností, ale také potřebnou výstroj, výzbroj a techniku, přičemž navíc procházejí pravidelně výcvikem zaměřeným právě na tento druh situací.

13. Nikdy se neschovávejte např. do skříně nebo pod postel!TP

c) Jaké jsou základní zásady jednoduché první pomoci při nadýchání se kouře?

Naučte děti tyto čtyři základní zásady pro poskytnutí jednoduché první pomoci při nadýchání se kouře:

1. „Nadýchaného“ kamaráda vždy vyveďte ze zakouřeného prostředí co nejrychleji na čistý vzduch.

2. Vždy zůstaňte v jeho blízkosti a nechejte ho v klidu (ticho, teplo) vsedě odpočívat.

3. Vždy informujte rodiče nebo jiné dospělé!

4. Pokud si „nadýchaný“ i po delší době, kdy byl vyveden na čistý vzduch, stěžuje stále na bolesti hlavy nebo např. zvrací, vyhledejte vždy zdravotnickou pomoc!

Hry na hasiče:

Hašení bambulek

Pomůcky: vlnu – nejlépe červenou a modrou, vidličku, plastový kelímek, nafukovací balónek, nůžky.

Nejprve si vyrobíme libovolné množství bambulek dle obrázkového návodu. Až vás hra nebude bavit, můžete z nich udělat vánoční dekoraci .Jestli se vám nechce motat bambulky, jde střílet i zmuchlanými kuličkami barevného papíru, ale mají horší dostřel. Teoreticky by to šlo zlepšit, kdyby se ten papír na závěr omotal alobalem.

Pak vyrobíme vodní dělo. Vyřízneme do dna kelímku hodně velkou díru, v podstatě necháme jen cca 0,5 cm lem, aby se kelímek nedeformoval. Ustřihneme špičku balónku. Opačný konec (tam, kde se nafukuje) zauzlujeme. Navlečeme balónek prostřiženým otvorem na proděravělé dno kelímku.

Nejdřív po bytě rozhodíme červené bambulky (oheň). Do kelímkového děla nabíjíme modré bambulky (vodu). Zatáhneme za uzlík na balónku a pustíme – pal. Cílem je co nejrychleji uhasit všechna ohniska požáru. Uhašeno je ve chvíli, kdy se modrá bambulka dotkne červené

Nejdelší hadice

Rychlost hasičů je u požáru úplně nejdůležitější. Nejde ale jen o to, jak rychle jezdí jejich auto. Stejně důležité je, jak rychle dokáží spojit hadice, aby mohli začít hasit. Dokážeš spojit provázky a vyrobit tak co nejdelší hadici? Připravte si libovolné provázky a šňůry, naučte dítě pár jednoduchých uzlů.

Výroba velkého hasičského auta

Pomůcky: velká krabice od banánů, temperové barvy, lepidlo, nůžky, tvrdý papír

Dětem na velkou krabici připevníme dva velké provázky, které si pak připevní na ramena, aby autíčko nespadlo, krabici vyzdobíme jako hasičské auto, přilepíme kola a můžeme jezdit jako k požáru. Závěrečné činnosti:

· povídání o tom, co nás včera zaujalo · další témata naleznete na www.zachrannykruh.cz – evakuace osob, povodně… vypracované pro děti

· básničky, pracovní listy, omalovánky naleznete na hasici.studenec.cz

·

Použitá literatura a internetové odkazy: http://clanky.rvp.cz/clanek/s/P/1590/HASICI-V-NASI-VESNICI.html/ www.zachrannykruh.cz http://www.predskolaci.cz/?p=15968#ctvrtek http://www.hasik.cz/dokumenty/publ_zs.pdf http://hasici.studenec.cz/?cat=14 (http://www.youtube.com/watch?v=pyOf5qp5PLs&feature=rel