Policie 158
Cíl: uvědomovat si odpovědnost za svá rozhodování v mimořádných situacích (dopravní nehoda, úraz) a promítat ji do reálných životních situací, projevovat odpovědné a ohleduplné chování při volno časových aktivitách, v podmínkách silničního provozu, při mimořádných událostech
Policie 158
Modrá značka s písmenky policii znamená, chrání nás a pomáhají, to přec každý dávno zná. Službu oni mají stále, volno ani chviličku, telefonem můžeš volat jedna, pět a osmičku.
Beseda s policistou Tomáš Chtrek, Lukáš Kalenský – poprosit je o nějaké dokumenty, které se vyplňují při nějaké situaci
Rozhovor o policii
· Jak policie chrání své občany, heslo,,Pomáhat a chránit“
· Co vše má policie v popisu práce: silniční provoz, krádeže, lupeže, násilné přepadení, domácí násilí, dopravní nehody, pohádá na přechodu pro chodce…
· Telefonní číslo 158
· Kde je nejbližší policejní stanice, jak to poznáme, že v budově sídlí policii – dopravní zanačka
· Pozvat policistu do MŠ
· Jak se pozná policista – stejnokroj, co nosí s sebe
· jak se můžeme před zločinem chránit sami (zabezpečit majetek, dům, byt, bezpečnostní zámky, kamerový systém, nesdělovat soukromé informace cizím lidem, dávat si pozor na doklady a osobní věci, vědomě se nevystavovat nebezpečným situacím, snažit se jim předcházet atd.)
· ukázky výzbroje policisty, uniforma, zbraň, vysílačka, obušek, pokutový blok
1) ukrývat peníze pod postel?
2) Nemluvit s cizími lidmi
3) Nepsat na internet, kdy jedeme na dovolenou
4) Nezveřejňovat nikam svoje fotky
5) Nedopisovat si s nikým koho neznáme
Dále řešit věci dětských potřeb:
1) odcizení jízdního kola, které nebylo uklizeno v garáži
2) odcizení prstýnku při hodině tělesné výchovy
…
HRY: Pan čáp ztratil čepičku
Mlsná koza
Na lupiče a policii – pomůcky: šátek, bonbóny. Děti sedí v kruhu, policista sedí uprostřed a má před sebou šátek s bonbony a dělá, že spí. P. uč. Vybere jedno dítě z kruhu, to opatrně jde potichoučku pro bonbon aby nevzbudil spícího picilistu, tak se honí kolem kolečka.
Na ospalého krále – pomůcky: židlička, koruna. Král sedí na židli a má na hlavě korunu. Ostatní tvoří kruh. Je vybrán lupič a ten se pokusí králi korunu z hlavy vzít. Pak se honí kolem kruhu.
Evidence členů u policie: občanský průkaz + trestní rejstřík
Pomůcky: čtvrtka A5, fotka dítěte, tužka, temperová barva, metr, osobní váhu
Děti dostanou papír A5, na jednu stranu nalepí svoji fotku, pod to jméno, datum narození, adresu, věk, výšku, váhu, výšku, záliby… A dole bude tabulka 1x5 na otisky prstů – nikdo jiný nemá takové otisky prstů.
Na druhou stranu se mohou psát prohřešky ,,napomenutí“(nepůjčují věci, lež, praní, neposlouchání rozkazů…) a pochvaly (co pro společnost udělali dobrého – utírali nádobí…) za „pochvaly“ každý den mohou dostat razítko do občanského průkazu.
Policie pátrá s vyšetřuje
a) hledá se ztracená věc z bytu
- paní uč. Popisuje předmět, který se jí ztratil – je důležitý důkladný popis věci, pak pískne a děti jsou hledat venku či v klubovně věc, která to asi je
- děti popisují věc a ostatní po písknutí hledají
- může to být i formou hádanek a odpovědí
- př: Prosím o moc při hledání mé ztracené věci, byla malá, měla žlutou barvu, nosila jsem jí každý den ve školní aktovce….. žlutá pastelka
b) detektivní kancelář
– ztratila se známá věc, pomozte mi jí hledat, ztratila se věc, osobní automobil…
– paní uč. Ukáže dětem jednu věc(pastelku, osobní automobil, zlatý prstýnek…) , kterou schová a ostatní jí potom hledají po celé klubovně.., kdo najde získává bod hledače
Kimova hra:
paní uč. Ukáže dětem 10 předmětů – děti si je asi půl minuty prohlížení. Pak odejdou a paní učitelka jeden odebere. Tak na kus papíru napíší, co se ztratilo. Nakonec paní učitelka předmět ukáže a tím děti vidí, zda si to zapamatovaly správně. (počet předmětů podle věku dětí).
Registr vozidel: pomůcky: různá druhy aut(hraček), postavit na stůl, každé má jinou barvu
a) rozhovor o vozidlech – všechna auta jsou zaevidovaná
b) popis vozidel – děti auto vidí
c) Hra, které auto se ztratilo – děti vidí př. 10 aut, každé jiné, zavřou oči, jedno se zrtatí, které to bylo – popiš ho
d) výroba osobního auta – modelování, či výroba z krabiček od čaje
,, Na stopě“ televizní pořad
cíl: uplatňovat návyky v základních formách společenského chování ve styku s dospělými i s dětmi (zdravit známé děti i dospělé, rozloučit se, poprosit, poděkovat, vzít si slovo, až když druhý domluví, požádat o pomoc, vyslechnout sdělení, uposlechnout pokyn apod.)
a) kdo se ztratil – děti stojí v kruhu a vybere se jeden , který jde za dveře. V Kruhu se jeden schová pod prostěradlo. Zavolá se ,, Hádá hádá policie, kdo se pod tou látkou skryje“.
b) Svědek při loupežném přepadení – jeden jde před děti a popisuje, že se stala nějaká událost a že viděl kudy běžel nějaký neznámí člověka. A člověka hodně popisuje. Vždy by to měl být někdo z kolektivu – hádají kamaráda…
paní uč. Mu může pomoci otázkami: Jak byl vysoký? Co měl na sobě? Jaké měl oči? Jaké měl vlasy?
c) Popis pachatele: Policie má i jednoho člena, který kreslí, popis pachatele a pak se podle toho pachatel hledá:
d) Děti kreslí portrét podle uč. - paní učitelka popisuje jedno dítě (například pouze obličej) a děti portrét kreslí podle popisu . Pak se podívá, komu se obrázek nejlépe povedl (ten dostane odměnu) a pak hádají, kdo to asi může z jejich skupiny být.
e) Portrét kamaráda : Soutěž o nejlepší portrét pachatele
pomůcky – čtvrtka A4, vodové barvy, štětec, mističku, propisku,
Děti mají za úkol namalovat velký obličej .Vedle něj napsat popis pachatele výška, věk, barva očí, vlasů… Může se vedle obrázku udělat i otisk prstu pachatele či malíře. Z těchto portrétů udělat nástěnku.
- nástěnka hledaných osob, které od 6 . -10.8. nejsou přes den u rodičů
- rozhovor: Jak předcházet, tomu aby se děti neztratili: Nemluvit s cizími lidmi, Nesedat si k někomu neznámému do auta, nechodit v noci sami,… (omalovánky Vím co smím, tak se nebojím)
f )na to navázat rozhovor o právech dítěte
Práva Dítěte
Dítě, jako každý jiný člověk, má stejné prává jako každý jiný. Prává dítěte jsou platné do osmnácti let, kdy dítě přestává být dítětem. Tyto základní práva upravuje Úmluva o právech dítěte, což je konvence platná mezi všemi národy, která stanovuje občanská, politická, ekonomická, sociální a kulturní práva dětí.
Tato úmluva o právech dítěte byla přijata Valným shromáždením OSN 20. listopadu 1989. Celkově ji ratifikovalo 193 států. Pokud jde o dodržování úmluvy, tak to ve všem státech kontroluje Výbor pro práva dítěte OSN.
V této úmluvě se vyskytují dva hlavní body, a to práva dítěte a povinnosti státu. Mezi základní práva dítěte patří například:
1. právo na život
2. právo na jméno,
3. právo na zajištění ochrany a pomoci poskytované státem, pokud je dítě zbaveno rodinného prostředí, duševně nebo tělesně postižené děti mají právo prožít plný a řádný život,
4. právo na ochranu zdraví a využívání zdravotnických zařízení,
5. právo na ochranu před násilím, ponižováním a vykořisťováním
6. právo na vzdělání
7. dítě má právo na pozdrav
Mezi povinnosti státu vzhledem k dítěti patří například to, že stát musí přijmout opatření ke snížení dětské úmrtnosti, k zajištění podpory středního vzdělání, které je buďto bezplatné, nebo je dítěti v případě nutnosti poskytnuta finanční pomoc, k ochraně dětí před mučením, zbavením svobody, k podpoře reintegrace dětí, se kterými bylo nelidsky zacházeno, k zajištění odpovídající péče matce před porodem a mnoho dalších.
„Porušování těchto práv je samozřejmě trestné a je velice přísně trestáno.“
Děti mají následující práva
1) Děti mají právo na své soukromí stejně jako každý dospělý člověk. Mají právo na vlastní postel, vlastní pracovní koutek. 2) Nikdo nemá právo špinit jméno dítěte a pomlouvat ho. Zároveň nikdo nemůže zasahovat do způsobu života jeho rodiny. Dítě si také svobodně může zvolit náboženství a nikdo mu nemůže upírat právo na svobodné myšlení. 3) Každé dítě má právo svobodně vyjádřit své názory a vyjadřovat se k záležitostem ovlivňujícím jeho život. 4) Dítě má právo na přístup k informacím, které jsou přiměřené jeho věku. Má právo na vzdělání, stejně jako na hru a zábavu. 5) Děti mají právo na ochranu proti všem druhům krutosti, vykořisťování a zneužívání, svévolnému oddělení od rodiny a v neposlední řadě právo na ochranu proti poškozování v systému trestního práva.
Dětská práva, soukromí a internet
I na internetu mají děti právo vyhledávat informace, bavit se a mít své soukromí. Anonymita internetu a zdánlivá intimita tzv. sociálních sítí, kde se v současné době odehrává většina internetové komunikace, představuje pro děti zároveň značné nebezpečí.
Práva dětí na internetu
1) Děti mají právo bádat, učit se a užívat si na internetu všechny dobré věci pro děti. 2) Mají právo uchovávat veškerou informaci o sobě v tajnosti. Nikdo nemá právo je obtěžovat nebo trápit. 3) Také děti mají právo ignorovat e-maily a zprávy od lidí, které neznají nebo kterým nevěří. 4) Děti mají právo nevyplňovat na internetu žádné formuláře a neodpovídat na otázky. Stejně tak mají právo požádat o pomoc rodiče nebo vychovatele, kdykoliv se nebudou cítit bezpečně nebo si nebudou vědět rady. 5) Mohou a v rámci vlastní bezpečnosti by určitě měly nahlásit každého, kdo se podle jejich názoru chová divně nebo dává divné otázky. 6) Nemusí se cítit provinile, když se na obrazovce počítače objeví odporné věci. 7) Lidé na internetu musí dětem prokazovat respekt. Děti mají právo cítit se v bezpečí a být v bezpečí.
Tato práva vyplývají z Listiny dětských práv na internetu zpracované podle mezinárodní neziskové organizace ICRA (Internet Content Rating Association)
Další hry:
Televizní pořad ,,Na stopě“: pomozte policii najít pachatele
Práce se skupině
Pomůcky: velké krabice od banánů, obrázky pachatelů (portréty), mikrofón, oblek policisty,
Udělat u velké krabice po banánech televizi. Ve skupince si zvolí hlasatele, který dostane mikrofon, a hlásí občanům zprávy o pachateli, který se hledá. Odpovídá na otázky.
- jak vypadá, co měl na sobě, co udělal
př.: Hledá se osoba 150 m velká, s dlouhými vlasy, která včera ve večerních hodinách vyloupila samoobsluhy ve Studenci … Bylo odcizeno…Kdo pachatele poznal, prosím nahlaste to na nejbližší policejní stanici…pozor pachatel je nebezpečný, nosí u sebe zbraň…
Říci dětem,co v takové situaci mají udělat, že se nemají s pachatelem prát, ale volat urychleně policii..
Do vysílání je pozván i policista, který občanům popisuje děj události: co se stalo, kde se to stalo…
Řeší se otázky: krádeže jízdního kola, ztráta dítěte, loupežné přepadení,
Celodenní výlet – vycházka – po stopách pachatele
Viz.: Hra na lištičky
Děti jdou po stopách zloděje, místo psaníček nacházejí hádanky, které jim lupič přichystal a podle kterých děti mají najím na konci cesty zloděje (kde se chovává) či ztracenou věc. Pachatel může být jedna osoba z první skupiny, kterou pomocí hádanek děti poznávají a na konci cesty hledají.
Př: 1.Chodím do první třídy. 2. Nerad nosím sukně… Rád nosím červenou mikinu?
U soudu
Pomůcky: čepice od policie, lavice, kladívko „ticho v soudní síni“ , želíska, knížku na přísahu
a) přečíst např. z novin článek , že se něco stalo (či co se přímo stalo někde ve škole… řeší se problémová situaci, zlomení nohy při tělocviku, nevhodné chování při čekání na autobus, ztráta věci, lež, …)
b) jsou vybrány role – soudce, ověřovací komise, obžalovaný, hlavní podezřelý, komplic, policie, která na vše dohlíží a hlavní soudce je paní učitelka
c) a hraje se, jak to chodí u soudu - začátek seznámení s případem, otázky na obžalované, vyslechnutí svědků, , svědci mají přísahu na knihu, že budou mluvit pravdu a nic než pravdu…
d) na konci rozhovor, jak se děti cílily ve svých rolích
LEŽ
1. Přísloví: Lež má krátké nohy, daleko neuteče.
2. četba příběhu Pohádka pro hláře
3. rozhovor o tom, zda je lež správná
4. kresba
Policie a DOPRAVA
Cíl: Děti získávají znalosti, dovednosti a poznatky o bezpečném chování v silničním provozu.
Rozhovor o pravidlech silničního provozu může vést maňásek: jak přecházet vozovku, jak by ses zachoval při dopravní nechodě…
- vycházka - pozorování dopravního ruchu, křižovatky, přechody na křižovatce řízené světelnými signály, návštěva stanice městské policie
- vyprávění s maňásky - Kuba a Kačenka - pravidla v dopravě, seznámení s metodickým materiálem „Děti v dopravním provozu" (ADAMOVSKÁ, M.: Děti v dopravním provozu, aneb o klukovi z počítače. Vypráví Pavel Soukup, zpěv Bambini di Praga)
- poslech příběhu o medvídkovi, který utekl z mateřské školy a co se mu stalo (nedodržoval dopravní předpisy a zabloudil)
- rozhovor se strážníky na téma: nebezpečné chování, co medvídek udělal špatně, jak se měl chovat v dopravním provozu a jak se měl zachovat, když se ztratil
otázky k tématu: „Je to bezpečné? Proč jsi to udělal? Bylo to nebezpečné! Jak bys to mohl udělat správně?!"
Na přechodu: Není zebra jako zebra
Příklad otázek učitele:
Je nutné se rozhlédnout, než půjdeš přes přechod? Proč?
Na kterou stranu se podíváš nejdříve? Věděl bys proč?
Kdo má na přechodu pro chodce přednost - auto nebo chodec? Dodržuje se toto pravidlo?
Musíš se veprostřed přechodu podívat znova doprava? Vysvětli proč.
Myslíš si, že je bezpečné mít v uších sluchátka a poslouchat hudbu?
Co se může stát, když řidič auta telefonuje při řízení ve chvíli, kdy se blíží k přechodu?
Správný řidič by měl před přechodem...
Jak se říká přechodu pro chodce? (nápověda: je to pruhované zvířátko)
Jak přecházet vozovku, kde není přechod?
Jak řidič poznám, že se blíží k přechodu pro chodce? – značka – výroba značky či vybarvení
A co má řidič udělat u přechodu pro chodce? – zpomalit – můžou se ale stát různé události (kamion by již nezabrzdil…).
„CHODEC NEMÁ VŽDY PŘEDNOST“
Jak se má chodec chovat v noci? reflexní náramky , vesty, či baterka se hodí chodci, aby byl lépe vidět (v tmavé místnosti posvítíme baterkou na dítě bez náramku a s náramkem);
Na dětském přišti se učíme přecházet silnici
Můžeme i s dětma udělat z velkého papíru přechod pro chodce, z kostiček udělat silnice a hrát si na dopravu, vyrobit i velké dopravní značky
Velkým zážitkem může být i odměna v podobě průkazů od strážníků městské policie, jako důkaz o proškolení dětí.
Nikdo nepochyboval o pravosti průkazek, když byly předány oprávněnou osobou! A při předávání „řidičských průkazů", které vyrobila paní učitelka, nechyběly otázky, např. „... a to jste vyráběla sama a jak?". Vyjádřena byla také pochvala s obdivem. Co může být pro učitelku větší odměnou za připravenou akci?!
Zásady bezpečnosti v silničním provozu.
· přiřazování názvu značky k jejímu obrázku (jednotlivci nebo ve skupině)
· popis značky, ostatní děti hádají, které (ústně nebo písemně)
· volné psaní na téma Co bych udělal, kdybych viděl dopravní nehodu
· modelování dopravní značky z modelíny nebo tvrdého papíru
· vytvoření nové značky podle vlastní fantazie
· diskuse o znečišťování přírody v důsledku zvyšování počtu vozidel apod.
· třídění značek podle tvaru a barev, druhy značek
· návštěva dopravního hřiště
· soupis pravidel bezpečnosti na silnicích (ve skupinách nebo v celé třídě)
· pohybová hra (honička) splašené autíčko a vyděšení chodci apod.
Příklad otázek učitele:
· Jak by asi krajina kolem vypadala, kdyby tady nebyla silnice?
· K čemu slouží stromy vysázené kolem silnic?
· Jak škodí auta lidem?
· Jak dřív vypadaly silnice a jaké druhy vozidel po nich jezdily?
· Komu slouží silnice?
· Kdo všechno je účastníkem silničního provozu?
Doprava – dopravní nehoda
policie zasahuje i při dopravní nehodě
rozhovor – pravidla silničního provozu
jak předcházet dopravní nehodě
jak se zachovat, když jsem přítomen u dopravní nehody První pomoc, volání
pojištění vozidel
a) děti píší vypravování, co se stalo
b) omalovánky
c) volání na policii
d) zápis policie u dopravní nehody – vyšetřování příčin dopravní nehody
Policie řídí dopravu
- policie pomáhá dětem na přechodu pro chodce
- řídí dopravu, když nefunguje semafor
PH: Na auta
Pomůcky: barevné fáborky, volanty, terčík policisty, reflexní vestu
a) dětem ukázat povely rukou, které bude policista dělat ( stát, jet, jedou auta zprava do leva…)
b) seznámení s terčíkem – zelená volno, červená stát
b) děti si utvoří 4 skupinky (4 auta) a jezdí po herně, na louce z rohu do rohu… podle toho jak ukazuje policista. Policista má terčík červený a zelený.
Ukázat a vyrobit semafor: K čemu slouží? Kde ho najdeme? Jaké barvy má? Co znamenají? Je semafor pro chodce i pro auta?
Semafor
Na přechodu pozor dáme,nehrajem si, neběháme,pěkně svižně vykročíme. Proč?To všichni dobře víme! Když zasvítí červená, pro všechny stůj! - znamená. Počkáme si chviličku, na zelenou barvičku
Výroba malého městečka - Skupinová práce
Pomůcky: Velký papír, tužky pastelky, vodovky, krabičky na domečky, špejhle na značky…
– kde je policie, záchranná stanice, hasiči, silnice, přechody, obchody, škola…
– ukázka: dopravní koberec pro děti
– dřevěné dopravní značky, koberec nebo podložka (i vyrobená), děti si mohou postavit vlastní silnici, po které jezdí modely aut a chovají se podle pravidel silničního provozu, a chodníky, po kterých chodí různé figurky, zvířátka, která se dostávají do různých situací a střetů se světem motoristů;
Písničky - Adamovská, M.: Děti v dopravním provozu aneb O klukovi z počítače. Praha: Rotag, 2004, ISBN 80-903175-3-7.
Na ulici
Každé malé dítě musí znát, (fis,fis,fis,fis,g,fis,e,d,a)
na ulici že si nesmí hrát. (fis,fis,fis,fis,g,fis,e,d)
Autům patří ulice, dětem zase hřiště, (h,h,h,h,a,a,e,fis,fis,fis,fis,e,d)
tohleto si pamatuj pro dnes i pro příště, (h,h,h,h,a,a,e,fis,fis,a,fis,e,d)
pro dnes i pro příště. (e,e,a,fis,e,d)
Barvy
Červená je západ slunce, oranžová svítání. (g,g,e,g,a,a,f,a,g,g,e,g,f,e,d)
Zelená je louka z jara, žlutá květy na stráni. (g,g,e,g,a,a,f,a,g,g,d,f,e,d,c)
Když je mlha a když prší, tyhle barvy obléknu si. (d,d,d,d,d,d,e,d,d,d,d,d,g,f,e,d)
Jsem pak vidět do dáli, řidiči mě pochválí. (g,g,e,g,a,g,f,g,g,d,f,e,d,c)
Doporučujeme využít další materiál k projektu:
Diapozitivy, magnetofonové pásky:, Zvídálek s požárníky, Zvídálek u lékaře
VHS kazety: dopravní výchova v mateřské škole - "MOUDRONOS" – Besip, kostičky (1 - 5)
Pomůcky: Pracovní sešity - "Bezpečně do školy" (NOMI), Pracovní sešity - "Zdravá školka" (NOMI)
"Dopravní školička" (barevné kamínky PŘIKRYLOVÁ MILADA, PLUS s.r.o)
"Bezpečnost na silnici" - Legalsoft
Použitá literatura:Zpěvník - ADAMOVSKÁ, M.: Děti v dopravním provozu, aneb o klukovi z počítače. Praha: Rotag, 2004. ISBN 80-903175-3-7.
http://clanky.rvp.cz/search/ - čerpání z těchto článků
Děti, pozor, červená! Autor: Jitka Veselá , Bezpečně do škol
"Projekt Policie – hry pro děti" nekomentováno
Zanechat komentář