Záchranná služba 155
Cíle projektu:
Projekt popisuje celoškolní projekt zaměřený na osvojení vědomostí a dovedností žáků z oblasti první pomoci.
Kognitivní
osvojit si a aplikovat vědomosti a praktické dovednosti z první pomoci (dále PP) a pravidel silničního provozu v modelových situacích (úraz, dopravní nehoda, přivolání odborné pomoci)vyhledávat informace, třídit je a aplikovat na modelové situace (zásady PP aj.) osvojit si dovednosti pohotově přivolat odbornou pomoc (komunikace s pracovníky rychlé záchranné služby, s lékařem a policií)
Afektivní uvědomovat si odpovědnost za svá rozhodování v mimořádných situacích (dopravní nehoda, úraz) a promítat ji do reálných životních situací, projevovat odpovědné a ohleduplné chování při volnočasových aktivitách, v podmínkách silničního provozu, při mimořádných událostech
Psychomotorické
ošetřit drobná poranění, poskytnout PP při bezprostředním ohrožení životních funkcí v důsledku vážných
úrazů, použít osvojené praktické dovednosti v optimálním pořadí (přivolání odborné pomoci, PP v
bezprostředním ohrožení života)
Sociální
komunikovat a spolupracovat ve skupině a osvojit si různé sociální role (vzájemné respektování, pomoc;
naslouchání, asertivní komunikace; vedení a organizování práce skupiny aj.)
společně hledat efektivní řešení v problémových situacích (dopravní křižovatky, přenos raněného v
improvizovaných podmínkách aj.)
Přípravná fáze
Projekt je vyústěním celoroční přípravy žáků v rámci standardní výuky. Ve vyučovacích předmětech
Prvouka a Přírodověda si žáci v rámci daných témat První pomoc, Osobní bezpečí a Situace hromadného
ohrožení osvojují vědomosti a praktické dovednosti zaměřené na poskytování první pomoci (ošetření
drobných úrazů, zástava krvácení, fixace zlomeniny aj.) a na prevenci úrazů (doma, ve škole, ve volném
čase, v přírodě, v podmínkách silničního provozu). Při výuce učitelé využívají pracovní listy, pracovní
sešity, internet a nezbytné pomůcky k procvičování PP.
Práce v rámci daných témat První pomoc, Osobní bezpečí a Situace hromadného ohrožení osvojují vědomosti a praktické dovednosti zaměřené na poskytování první pomoci (ošetření drobných úrazů, zástava krvácení, fixace zlomeniny aj.) a na prevenci úrazů (doma, ve škole, ve volném čase, v přírodě, v podmínkách silničního provozu).
1. Opakování si telefonních čísel pomocí básničky
Záchranka
Modrá značka u silnice oznamuje nemocnice! Potřebuješ pomoc hned? Volej - sto padesát pět.
Hádanky
Pan doktor mě potřebuje, když pro děti ordinuje. (zdravotní sestra)
Klepu, klepu na srdíčko, sluchátka mám pro zdravíčko. Buďte hodní, usměvaví, pro každý den - hodně zdraví! (doktor)
3. Diskuze o prevenci úrazů v domácím prostředí
- mytí rukou, osobní hygiena
- mytí ovoce a zeleniny
- pozor na žehličku,
- děti a vaření u sporáků, kontrola vypnutí sporáků po vaření
- lékárna v domácnosti – co vše obsahuje, POZOR na děti mohly by sníst léky
- ostré nože v kuchyni
- káva a čaj na stole
Didaktický materiál – Alenka stůně – omalovánky – rozhovor o obrázku
- ukázka lékárničky doma (krabičky od léků)
- ukázka osobní lékárničky na výletě
- ukázka lékárničky v autě
- kde nejdeme lékárnu ve vesnici či ve městě
Moje lékárnička
Pomůcky: 4tvrtka A4, pastelky, lepidlo, nůžky, letáčky
Děti namalují velký kufr na čtvrtku a do ní kreslí léky, které budou doma potřebovat, mohou tam i nalepit nějaké obrázky z letáčků…)
V lékárně:
Pomůcky: krabičky od léků, kasa, vyrobené peníze, košíčky
Děti si do lékárny chodí nakupovat léky, ale nejprve se děti seznámí jako léky si mohou koupit sami, jaké na lékařský předpis, jak je používat…
2. rozhovor: Přivolání první pomoci
Kde nejblíže najdeme nemocnici?
Kam pojedeme s drobným úrazem oka, ruky, nohy…?
Jak se zachovat při tom, když vidíme nějakého zraněného člověka?
Jak přivolat první pomoc?
Co vše musíme říct? – děti si zkouší přivolat pomoc
Praktický nácvik hlášení dopravní nehody na modelové situaci (demonstrační telefon, učitel v roli dispečera záchranné služby, žák v roli ohlašovatele, pořízení zvukového záznamu); Pozn.: Hlášení o dopravní nehodě.
Kdo všechno v sanitce jezdí?
Co tam najdeme?
- Pracovní list – co do sanitky patří a co ne
3. Diskuze k prevenci úrazů ve škole, při sportu a volnočasových aktivitách,
k pravidlům bezpečného chování, k používání ochranných pomůcek
Př: jak se chovat o přestávkách, jak se chovat při tělesné výchově, jízda na kole, mytí rukou před svačinou, pozor na střepy, otevřená okna,…
- zápis úrazu
4. Osobní bezpečí - Odpovědného a ohleduplného chování v roli chodce a cyklisty.
a) opakování pravidel silničního provozu v roli chodce a cyklisty – jejich pravidla na silnici
b) přechod pro chodce (viz: Policie na přechodu)
Rozhovor o pravidlech silničního provozu může vést maňásek: jak přecházet vozovku, jak by ses zachoval při dopravní nechodě…
- vycházka - pozorování dopravního ruchu, křižovatky, přechody na křižovatce řízené světelnými signály, návštěva stanice městské policie
- vyprávění s maňásky - Kuba a Kačenka - pravidla v dopravě, seznámení s metodickým materiálem „Děti v dopravním provozu" (ADAMOVSKÁ, M.: Děti v dopravním provozu, aneb o klukovi z počítače. Vypráví Pavel Soukup, zpěv Bambini di Praga)
- poslech příběhu o medvídkovi, který utekl z mateřské školy a co se mu stalo (nedodržoval dopravní předpisy a zabloudil)
- rozhovor se strážníky na téma: nebezpečné chování, co medvídek udělal špatně, jak se měl chovat v dopravním provozu a jak se měl zachovat, když se ztratil
otázky k tématu: „Je to bezpečné? Proč jsi to udělal? Bylo to nebezpečné! Jak bys to mohl udělat správně?!"
pracovní listy – Šimonovy pracovní listy – vyprávění o situaci na obrázku, vybarvení
Na přechodu: Není zebra jako zebra
Příklad otázek učitele:
Je nutné se rozhlédnout, než půjdeš přes přechod? Proč?
Na kterou stranu se podíváš nejdříve? Věděl bys proč?
Kdo má na přechodu pro chodce přednost - auto nebo chodec? Dodržuje se toto pravidlo?
Musíš se veprostřed přechodu podívat znova doprava? Vysvětli proč.
Myslíš si, že je bezpečné mít v uších sluchátka a poslouchat hudbu?
Co se může stát, když řidič auta telefonuje při řízení ve chvíli, kdy se blíží k přechodu?
Správný řidič by měl před přechodem...
Jak se říká přechodu pro chodce? (nápověda: je to pruhované zvířátko)
Jak přecházet vozovku, kde není přechod?
Jak řidič poznám, že se blíží k přechodu pro chodce? – značka – výroba značky či vybarvení
A co má řidič udělat u přechodu pro chodce? – zpomalit – můžou se ale stát různé události (kamion by již nezabrzdil…).
„CHODEC NEMÁ VŽDY PŘEDNOST“
Jak se má chodec chovat v noci? reflexní náramky , vesty, či baterka se hodí chodci, aby byl lépe vidět (v tmavé místnosti posvítíme baterkou na dítě bez náramku a s náramkem);
Na dětském přišti se učíme přecházet silnici
Můžeme i s dětma udělat z velkého papíru přechod pro chodce, z kostiček udělat silnice a hrát si na dopravu, vyrobit i velké dopravní značky
Velkým zážitkem může být i odměna v podobě průkazů od strážníků městské policie, jako důkaz o proškolení dětí.
Nikdo nepochyboval o pravosti průkazek, když byly předány oprávněnou osobou! A při předávání „řidičských průkazů", které vyrobila paní učitelka, nechyběly otázky, např. „... a to jste vyráběla sama a jak?". Vyjádřena byla také pochvala s obdivem. Co může být pro učitelku větší odměnou za připravenou akci?!
Zásady bezpečnosti v silničním provozu.
· přiřazování názvu značky k jejímu obrázku (jednotlivci nebo ve skupině)
· popis značky, ostatní děti hádají, které (ústně nebo písemně)
· volné psaní na téma Co bych udělal, kdybych viděl dopravní nehodu
· modelování dopravní značky z modelíny nebo tvrdého papíru
· vytvoření nové značky podle vlastní fantazie
· diskuse o znečišťování přírody v důsledku zvyšování počtu vozidel apod.
· třídění značek podle tvaru a barev, druhy značek
· návštěva dopravního hřiště
· soupis pravidel bezpečnosti na silnicích (ve skupinách nebo v celé třídě)
· pohybová hra (honička) splašené autíčko a vyděšení chodci apod.
Příklad otázek učitele:
· Jak by asi krajina kolem vypadala, kdyby tady nebyla silnice?
· K čemu slouží stromy vysázené kolem silnic?
· Jak škodí auta lidem?
· Jak dřív vypadaly silnice a jaké druhy vozidel po nich jezdily?
· Komu slouží silnice?
· Kdo všechno je účastníkem silničního provozu?
5. Nemocnice
a) kde se nachází
b) jakou má značku
c) výroba vlastní dopravní značky -vybarvování značky, vystřižení a nalepit na špejhli
d) kdo se do nemocnice dostane
e) kdo se tam o něj stará, jak je mezi ostatními poznáme
f) jaké záznamy píší o pacientovi
g) jak se v nemocnici chováme a proč?
Hrajeme si na vizitu
Pomůcky: potřebné věci z lékárničky, bílý plášť, postel, sešit na zápis
Práce ve skupině. Ve skupince si děti rozdělí role – doktor, sestřička, pacient. Domluví se, co pacientovi je a pak předvedou scénku – popis nemoci, úrazu, sestřička zapíše, doktor poradí léčbu.
6. U doktora
Kam chodí lidé s chřipkou a jiné nemoci
Jak jim předcházet – otužování
Vysvětlení pojmu dětský lékař
Vysvětlení pojmu specialista – oční, krční, ušní…
Co vše říci doktorovi o své nemoci
Preventivní prohlídka
DH Na doktora – Preventivní prohlídka
Učitel se stane lékařem a u každého dítěte je provedeme ne školce preventivní prohlídka.
Úkoly: a) Děti se zváží.
b) Děti změříme.
c) poslech sluchu – paní učitelka šeptá, děti opakují – „Na Papouška“
d) vyšetření očí – ukazujeme obrázky z dálky – řekni, co vidíš (obě oči, zakrýt jedno oko)
e) poslech srdíčka stetoskopem
Básnička: Polámal se mraveneček + pohybový doprovod
7. Poskytnutí první pomoci
a) znalost lidského těla – jak dýcháme, jak jíme
b) poslech tlukotu srdce stetoskopem
c) co ještě najdeme v lidském těle – kosti, svaly, krev
pomůcka: encyklopedie o lidském těle
seznámit děti s první pomocí u nejběžnějších úrazů či poranění
- odřenina nohy z kola
- krvácení (říznutí se o nůž, popáleniny, zlomeniny
- vyražení dechu
- první pomoc při zlomené ruce – jak se váže šátek
- improvizované předměty při úrazu v lese (místo nosítek – dlouhé klacky a košile…)
pomůcka: CD či pracovní listy - http://www.zachranny-kruh.cz/
beseda – zdravotní sestra
DH: Léčíme nemocného medvídka
- děti si na medvídkovi ukazují jak by to uzdravil
"Projekt Záchranka – hry pro děti" nekomentováno
Zanechat komentář